88 dagar!

Tagged With: , , , ,

Förra veckan firade jag och min fru 30 år som par, den 13 mars 1983 blev vi ihop. Vi hade varit på en konsert i Adolfsbergsgården, Ärebro och lyssnat på ett av alla de kristna band som turnerade under 80-talet. Jag minns inte vad vi sa, men jag minns att det var från den dagen vi var ihop. Den 11 juni 1983 förlovade vi oss i ett militärtält på en ungdomskonferens i Rimforsa och den 10 augusti 1985 gifte vi oss i Hörsta missionshus.

88Jag läste en artikel i Brittiska Daily Mail som sa att det tar 88 dagar innan en man säger ‚ÄùJag älskar dig‚Äù till sin partner, en kvinna väntar i genomsnitt 134 dagar. 77 % av männen kommer också ihåg den dag de sa dessa tre ord. Själv minns jag inte när jag sa det för första gången till min älskade Stina, men under våra 30 år tillsammans har jag ofta sagt – Jag älskar dig!

Läste också i veckan två artiklar omkring alla de kändisäktenskap som kraschat.¬†‚Äì Många jobbar hellre på att bli framgångsrika i sin karriär än i sitt äktenskap, säger Aftonbladets relationsexpert Eva Rusz. Hon fortsätter: ‚Äì Jag brukar kalla det här för ‚Äùskrotningstaktik‚Äù, man vill vara i en ständig förälskelse, ha en perfekt partner, visa upp sin kärlek för hela världen på en gång. Sedan när det hela lugnat sig kan man inte hantera vardagen tillsammans.

‚ÄùDe är gifta med publiken ‚Äì inte varandra‚Äù skriver Åsa Erlandson, krönikör i Aftonbladet. Hon avslutar sin krönika med följande: Vi vanliga har fullt upp med att göra varandra nöjda. Ibland lyckas vi, ibland lyckas vi inte. Kändisparen ska tillfredsställa en hel värld och samtidigt putsa på sitt eget varumärke. Klart det inte går. Klart man glömmer bort varandra.‚Ä®‚Ä®Det är som de där slitna orden som sägs på bröllop:‚Ä®‚ÄùKärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.‚Äù

Det gläder mig att en krönikör i Aftonbladet avslutar sin krönika med ett bibelcitat, medvetet eller omedvetet. Vad gör då att jag och min fru fortfarande är tillsammans? Att säga att det enbart beror på vår kristna tro är inte sant. För även par som delar den kristna tron drabbas av skilsmässor. Möjligen är ett av svaren att vi från början bestämde oss från att jobba på vår relation, att aldrig ta den för given. Och att ofta både i ord och handling säga: Jag älskar dig!

Om det tar 88 dagar eller 134 dagar tills man säger ‚Äùjag älskar dig‚Äù första gången är inte så noga. Det viktiga är att det sedan sägs ofta av båda parter, både i ord och handling.

Göran Olsson