Att pröva sina vingar

I helgen mötte jag några från den församling där jag hade min första församlingstjänst. Läsåret 95/96 gick jag en bibelskola inom Ärebro Missionen, nuvarande EFK (Evangeliska Frikyrkan) och gjorde min praktik i församlingen. Innan vårterminen slut blev jag erbjuden en tjänst i Bankekind & Vårdsbergs Frikyrkoförsamling strax öster om Linköping. En landsortsförsamling med ca 90 medlemmar, tre församlingar som blivit en. Det blev fyra mycket lärorika år i församlingen innan vi 1999 flyttade till Ärebro.

Jag känner stor tacksamhet över att församlingen gav mig förtroendet. En småbarnsförälder som nyss fyllt 30 och som endast hade jobbat inom industrin tidigare. De gav mig förtroende att predika, att forma församlingen, att bygga relationer med bygdens folk och med andra församlingar. Där fick jag möjligheten att pröva mina vingar, fick möjlighet att provflyga. Ibland lyftes jag av lätta vindar, ibland blev färden både vinglig & osäker och inte alltid landade jag mjukt. Men tack vare kärleksfulla personer i församlingen kunde jag gång på gång borsta av mig dammet och efter några uppmuntrande och vägledande ord, gav jag mig ut på en ny flygtur.

Tänk att det fanns en församling som stod ut med mina stapplande predikningar och ostadiga bibelstudier, som stod ut med mina tokiga påhitt och pedagogiska försök, som troget kom varje söndag och som troget gav mig stöd i min tjänst. Tack!

Jag vill inte nämna några namn, men visst fanns det de som betydde väldigt mycket för mig och min familj under åren i Vårdsberg, utan deras personliga omsorg hade vi inte varit där vi är idag. De har satt kärleksfulla spår i mitt liv, spår som jag för alltid bär med mig och som jag ofta tackar Gud för. Tack allihop!

Min bön är att jag på liknande sätt kan få lämna spår, att de gåvor som Gud gett mig och som församlingen i Vårdsberg gav mig möjligheten att stärka och utveckla skall vara till välsignelse för Guds rike och hos de människor jag möter.

Göran Olsson
goran.olsson@pingstkyrkankarlskrona.se