Fem flinka fruar får förtroendet

I avslutningen av ledarnas julfest förra veckan citerade jag ur en bok jag hittade i min bokhylla. ‚Äù164 idéer och utkast till juniorledarens tjänst‚Äù utgiven av HF-förlag 1954.
Några bad mig då att lägga upp några av texterna ur boken på min blogg, så därför detta blogginlägg.

Boken är skriven av Stig Abrahamsson & Herbert Frisk. Den är förslag på ett program för ungdomsgruppen i kyrkan under ett år. Det finns förslag på bibelstudier, inomhusprogram och missionsprogram, förslag på utflykter och inbjudningsmöten. Även fast texterna känns ålderdomliga så lyser det brinnande hjärtat för en yngre generation igenom.

Varje vecka föreslås en aktivitet av något slag:

Vecka 3 Bjällerklang.
Slädutfärd med sprakande bloss mot något förut bestämt mål, där förfriskningar har ordnats och andaktsstund hålles. Tema för andakten t.ex. ”Mina fötters lykta”

Vecka 24 De gamlas försommarkväll.
Varje junior får tillfälle att inbjuda en äldre person, som bör vara över 67 år (Åldersgränsen kan ju variera). Angående programmet, som bör uppläggas med hänsyn till auditoriet, vill vi ge följande förslag: Gamla läsarsånger sjunges såväl av juniorer som unisont (Dublicera gärna ett sångblad för kvällen), servering av starkt och gott kaffe, intervju med ett par gamla, personliga vittnesbörd av såväl juniorer som ledare och inbjudna.

Angående olika inomhusprogram föreslås följade:

Fem flinka fruar får förtroendet.
Juniorledarna är kanske bortresta någon gång. Då vi aldrig får inställa ett juniormöte på grund av ledarbrist, anmodas exempelvis fem (gärna två eller tio) fruar (eller fröknar) att svara för programmet. De kan bjuda på var sin kaka och berätta något barndomsminne. En trevligt upplagd frågetävling om hus och hem skulle säkert uppskattas.
Variera gärna med: Fem friska fäder får försöka.

Släpp en smula solsken in!
Ett program om solskenssångaren J. A. Hultman, då vi sjunga Hultmans sånger på ett hektograferat sångblad och berättar något ur den kände sångarens liv och verksamhet.

Boken avslutas med vikten av ett levande ungdomsarbete. Men oavsett vilket program det blir, om det handlar om slädutfärd med sprakande bloss eller en bussresa till Liseberg, om det handlar om Fem flinka fruar får förtroendet eller en nyårsfest för ungdomarna. Det blir inget bestående, om inte Jesu kärlek får träffa ungdomarnas hjärta. Vi som ledare måste älska dem vi leder. Bokens avslutande ord kan jag helt och hållet skriva under på.

Nya metoder och friska initiativ kan vara nödvändiga i ett arbete, som gäller det rörligaste av material. Men det är bara Jesu kärlek i våra hjärtan, som gör oss till själavinnare. Därför är detta det viktigaste i en juniorledares utrustning. Och därför är detta något av hemligheten till att vårt ungdomsarbete i fortsättningen förblir ett väckelsearbete, där ungdomarna möta Jesus till frälsning och livsförvandling.

Göran Olsson