God Jul i Röda stugan

Det blir mycket kaffe och glögg så här till Jul. I fredags skulle det intagas i en av maktens korridorerer här i Karlskrona, Röda stugan. Var namnet kommer ifrån vet jag inte riktigt. Där håller i alla fall kommunens ‚Äùröda lag‚Äù till med sin politiska ledare och nu hade man bjudit in till Lussefika och mingel. Kul. Sedan är stugan röd så namnet är kanske inte så långsökt ändå. Det är dessutom en stuga vi talar om. Knappast större än en ordinarie villa.

Det blev en trevlig stund. Har bott i stan några år nu, nio stycken lite drygt, så jag känner och känner igen de flesta. Att mötas så, inte för att resonera om olika kommunala frågor eller andra intressen, utan mer för att bygga relationer och prata lite personligt är riktigt trevligt.

Har Julfriden infunnit sig? Frågade M-ledaren Camilla Brunnsberg som också dristat sig att ta steget över till Röda stugan för trevligheter. Till min förvåning hör jag mig själv svara. Inte riktigt, det är mycke‚Äô nu. Men vad säger jag, minns jag att jag tänkte. Mycke‚Äô nu! Kan man inte ha mycke‚Äô nu och ändå ha frid? Måste det vara lugnt för att friden skall infinna sig? Frågan etsade sig fast och jag minglade vidare.

Fick en go’ pratstund med oppositionsrådet Patrik Hansson, som dagen till ära hade en röd fins slips. Brukar visst inte ha slips. Ja, visst ja. Julen är ju röd precis som stugan och det ‚Äùröda laget‚Äù. Vi pratade socialt engagemang och relationen mellan folkrörelserna och så skrattade vi gott förstås. Trevlig den där Hanson. Tror vi gillar varandra.

Måste väl erkänna att jag lobbade lite också. Beslutet om verksamhetsbidrag till Pingstkyrkans LP-verksamhet bordlades på senaste mötet med kommunstyrelsen. En ledamot önskade höja bidraget. Heder åt vederbörande i dessa åtstramningstider! Bättre underlag och mer kunskap efterlystes. Så jag lobbade på allt som gick. Får se nu om alla vänliga ord får ett större värde. Om löftena infrias. Hoppas det.

Timmen gick fort. Väl ute i kylan igen var jag riktigt varm i hjärtat. Maktens män och kvinnor, som så ofta framställs som ovänner i media, är ju vanliga och¬†hyggliga människor med ett engagemang för vår stad och vårt samhälle. Det är bra att en del vågar och vill ta ett större ansvar!

Hastar vidare till en kollega, min vän Lars Eriksen, som fyller 85, bara för att inbjudas i nästa varma tegelröda stuga. Nya vänner och mer mat. Fast där är ämnet för samtalet lite annorlunda. Det handlar mer om den stora ankomsten inte bara den första Julen utan den andra¬†- återkomsten -¬†som allt djupast sett handlar så här i Adventstider

Sedan blev det kväll. ‚ÄùStilla natt, heliga natt. Allt är frid, stjärnan blid‚Ķ‚Äù Julfriden kommer. Tack gode Gud.

God Jul

Bild på Röda stugan: http://www.hitta.se/karta#vkid=xl51ooKKK7&center=6226428:1486719&zl=9&type=streetview&bounds=6226199:1486411,6226518:1487001