Gud är en älg!

Nu blev du möjligen överraskad över detta oväntade teologiska faktum, att Gud är en älg. Var kommer då detta teologiska genombrott ifrån? Är det teologiska nätverket inom Pingst, veckans Kyrkomöte i Uppsala, det nya samfundet Equmeniakyrkan eller är det någon ny religiös strömning inom Greenpeace?
Nej, detta oväntade teologiska faktum, att Gud är en älg kommer från Lars Mortimer. Han tecknar den svenska serien Hälge, som handlar om den något melankoliske älgen Hälge och livet i storskogen kring byn Avliden.

Hälge

Jag har sedan barnsben älskat serietidningar och helst seriestrippar. När det gäller seriealbum är min absoluta favorit ”Gaston” skapade av belgaren André Franquin. När det gäller seriestrippar nu för tiden läser jag gärna Hälge, Zits, Kalle & Hobbe, Baby Blues, Träsket, Inrutat, Nemi, Tonys galenskaper och Carpe Diem. Seriestrippar är en serie bestående av en till fyra rutor. Dels går den snabbt att läsa men det som alltid fascinerar mig mest är att det går att berätta så mycket bara med några få rutor och några få ord. Visst är de flesta seriestrippar ganska ytliga, roar för stunden, ger ett skratt vid frukostbordet etc. men så ibland så möts jag av en sanning och ett djup som berör. Lite längre ner finns några exempel, läs dem, stanna upp, fundera, visst har de även ett budskap?

Jag tycker att vi allt för ofta har för bråttom och missar ögonblick av möten, visdom och Gudomlig skönhet. Vi skyndar oss fram, skummar igenom tidningar och böcker, ser på nyheter samtidigt som vi surfar runt på datorn, rusar fram med våra kundvagnar…. och vi hastar förbi seriestripparna och missar att även de ibland har något att säga oss.

Sanningen är den att vi dras till brådskan, hur mycket vi än beklagar oss över den. Den får oss att känna oss viktiga. Den håller adrenalinet i gång. Den gör att vi inte behöver granska livets innersta kärna alltför närgånget. Den skyddar oss från att behöva känna vår egen ensamhet.
John Ortberg

Göran Olsson/Pastor