Inga hopplösa fall

Tagged With: ,

Jag är omgiven av underbara medarbetare. Idag kom en av dem, Tomas Jönsson med en ‚Äùone-liner‚Äù som fastnade. Det finns inga hopplösa fall bara en del olösta fall. Han sa det under ett föredrag om Lp-verksamheten för en grupp kollegor, kristna socialarbetare från södra Sverige och ett par handläggare från frivården.

Orden etsade sig fast. Framför mig såg jag den ena människan efter den andra med problem och svårigheter. En del drogrelaterade och en del helt andra.

Inga hopplösa fall, bara olösta. Den inställningen är fylld av tro. Tro på att det alltid finns en möjlighet, en chans att resa sig, att återvinna sin värdighet, att klara ut konflikten, att förlåta eller be om förlåtelse.¬†Och tron, den¬†kan som bekant flytta berg.

Nu var det ju inte vem som helst som introducerade uttrycket för mig. Tomas står i en verksamhet där han dagligen stångas med krafter och problem som är mycket svåra att möta. Han om någon borde veta. ¬†Drogen och begäret efter droger är en oerhörd kraft som kan få den allra starkaste karaktären på fall, men menade Tomas. Det finns en ännu starkare kraft. Därav hans ‚Äùone-liner‚Äù.

Jag tar med den och ger den vidare. Jag tror också att det är så. Det finns inga hopplösa fall, bara en del olösta.