Morgonfrisyrer, hjälmfrisyrer och mössfrisyrer, morgonhumör och kvällshumör

Tagged With: ,

Sitter här vid köksbordet och förbereder in i det sista inför årets sportlovsläger. Det har varit en ganska hektisk vecka med lite mer strul än vanligt inför ett läger. Men efter ett otal samtal och gemensamma krafter ser det ut som att vi kommer iväg som planerat. Klockan 06.00 i morgon lördag, avreser vi från Angöringen mot √òstby/Trysil. 21 ungdomar plus ett gäng erfarna och laddade ledare. Vi kommer att bo som vanligt i ett kapell i √òstby, ca 2 mil från Trysil Turistcenter där vi kommer att åka skidor.

Jag måste säga att jag älskar läger. Det är något speciellt med läger. Att leva tillsammans ett gäng, dygnet runt, under en veckas tid, gör att man lära känna varandras alla sidor. Här springer man omkring i långkalsongerna utan att skämmas, morgonfrisyrer, hjälmfrisyrer och mössfrisyrer, morgonhumör och kvällshumör, frukostvanor och duschvanor, ordning och kaos, mycket sömn och lite sömn, kaffe, te, choklad och cola, chips & godis, ömma tår och svettiga fötter, bibelsamlingar och lovsånger, böner och väderleksrapporter‚Ķ allt blandas till en härlig lägermix, en helt underbar lägermix. En mix som måste upplevas för att förstås och uppskattas.

Ett läger är oerhört berikande, oavsett om man är deltagare eller ledare. Man kommer varandra mycket närmare, man utbyter erfarenheter, samtalar, skrattar, gråter, ber, sjunger, leker, diskuterar‚Ķ en intensiv period som jag inte vill vara utan och som jag önskar att fler fick uppleva.

Nu väntar några timmar med förberedelser, packning, inköp och lastning‚Ķ för som sagt, 06.00 i morgon lördag rullar vi iväg.

Lovar att återkomma med en rapport hur gick under lägret.

Göran Olsson
goran.olsson@pingstkyrkankarlskrona.se