Ord rakt in i hjärtat

Tagged With: , , , , ,

Oförberedd på vad som senare skulle hända, satt jag där på andra raden i Nyhemshallen. Väntade på samtalet i ”Tänk själv – tänk tillsammans”. Gäst var bl.a Marcus Birro och Stefan Attefall. Efter samtalen omkring Pingströrelsen, höll varje gäst ett tal på ca 5 min. Det var då det skedde. Jag lyssnade och orden träffade mig rakt i hjärtat. Orden kom från Marcus Birro. Han hade skrivit en text om vad Jesus och tron betyder för honom. Här nedan finns den text han läste, vill du även lyssna och se finns en länk längre ned på sidan.

Text: Marcus Birro, Nyhem 18 juni 2013

När livet tjuter som ett överfallslarm, det är då jag söker dig.
När de svarta tunga kyrkklockorna i underjorden¬†får marken jag går på att skälva,
då söker jag dig Gud.
När allting är grått, gråare än grått, då söker jag dig.
När jag står med handen runt en flaska sprit och tvekar, då söker jag dig.
Till din nåd säker jag mig, din tillgivenhet och din tröst.
När barnen gråter för att mamma och pappa bråkar,
då finns det en liten pojke, inte större än en fingerborg,
som löper febrilt i mitt inre för att täcka över alla sår som står och blöder.
Då lyssnar jag efter dig, och jag lyssnar varsamt, i takt och stilla.
Som en midsommardags morgon, innan dimman lättat, innan klirret från städandet, innan lommens tjut över nejden, när det bara är jag och det daggvåta gräset, då är jag inte ensam och det är då jag längtar efter dig Gud.
När jag slås till marken av ett rasande mörker, så hemskt att jag inte kan förstå det,
då letar jag efter dig bakom stängda ögonlock.
När drömmarna kärvar, när januari flyter ihop, till en enda blaskig sörja,
när livet inte når upp till en enda plusgrad, då tänker jag på dig Gud.
När jag sitter ensam på ett tåg och ser alla bruna åkrar runt omkring,
då tänker jag på dig.

När jag läser om morden, om förstörelsen och om ledan hos människorna,
då tänder jag ett litet hopp och tänker på dig.
Jag söker dig också när du inte vill bli funnen, när jag tillslut kommer till den punkt när ingenting bär längre, när mitt hjärta kallnat, när mitt huvud stöter fram sjuka tankar, då ber jag äntligen till dig.
Jag gör det eftersom jag inte har något val
och jag gör det eftersom jag inte vill ha något val.
Jag gör det eftersom du finns. Du vill bli funnen. Bara man vågar fråga efter dig.

När varje dag känns som både ett slut och en oövervinnerlig start då ber jag till dig.
När jag gömmer mig i ruset, är det till dig jag längtar.
När jag gång på gång försöker fokusera mitt hjärtas blick framåt åt rätt håll,
ber jag dig om hjälp med det.
Och det magiska är att du hjälper mig med allt detta.
När människor önskar livet ur mig, syresätter jag mitt blod med mikroskopiska änglar.
När det gör ont i själen skickas dom pyttesmå ambulanserna ut, dom små vårdarna, inte högre än en avbruten tändsticka, blir då stående längs vägen och när jag ber till dig så hinner de fram.
När förstörelsen hotar att svepa med sig mig och alla jag älskar i den svartaste av floder, då minns jag att du är trofast och värdig, också när jag inte känner mig trofast eller värdig.
När jag sitter i en av dina kyrkor, vilken som helst, vacker, pyntad, kärv, sträng… alla former går lika bra. Då vågar jag äntligen gråta.
Ärlighet, öppenhet, frimodighet, tydlighet, hela tiden.
Aldrig låta ironin eller cynismen segra.
När allting tjuter svart och sorgset och du faktiskt tror att du är ensam i den här världen, minns då att det är en lögn.
Du är aldrig ensam om att vara ensam.
Vi sitter i våra små kuber av värme och ljus, så nära, ändå mil ifrån varandra.
Om jag hade dig att tala med, om du hade mig att tala med, så skulle vi överleva
och istället hotas vi i grunden och i vår ensamhet.
När jag inte orkar med livet, orkar livet med mig, tack vare Gud.
Trösten finns, precis när vi står på tröskeln eller räcket.
När skymningen faller hårt och när det känns som om mina tårar aldrig ska ta slut.
Det är då jag tänker på dig och det magiska är, att jag är förlåten och kärleken vann.

Underbara ord om Jesus. Tacksam för att jag hade möjligheten att vara där och fick höra honom läsa texten.
Vill du höra Marcus Birro läsa sin text, klicka här.

/Göran Olsson, pastor

Ps. Tack Urban Arvidsson som hjälpt mig att få Birros text i skrift. ¬†