Stolt arrangör av tältmöten

Tagged With: , , ,

På väg till Tältkalaset i går, funderade jag på hur unikt tältmöten för barn är i vårt land idag. Funderade en stund omkring alla de tältmöten jag var på när jag var liten och insåg att jag som liten aldrig var på ett tältmöte enbart för barn.¬†Våra egna barn har fått gå på tältmöten för barn då vi under flera år besökte Torpkonferensen* utanför Kumla. Och nu för tiden har de allra flesta sommarkonferenser stora satsningar för barnen vilket är helt fantastiskt.

När jag bodde utanför Linköping kom jag i kontakt med Lars-Göran Rönnberg och Barnens Tält/‚ÄùGospel Sam‚Äù. Det var första gången jag mötte någon som arrangerade tältmöten enbart för barn och vad jag vet så turnerar han fortfarande runt i vårt land. Vilken hjälte!

Hur unika är då tältmöten för barn?
Ja, världsunika är vi inte med våra Tältkalas, inte ens unika för vårt land. Men om vi inte räknar med de arrangemang där barntältmöten är en del av en konferens eller där det samtidigt arrangeras möten för vuxna. Då tror jag att vi endast är ett fåtal arrangörer kvar.

Därför känner jag mig mycket stolt och tacksam att vara med i en församling som under många år satsat på Tältkalas i Lyckeby, tältmöten för barn. Det är inte en del av en konferens, inte heller arrangeras möten för vuxna i tältet, utan detta sker endast för barnen.¬†Onsdag, torsdag, fredag och lördag denna vecka fyller vi tältet i Lyckeby med barn i alla åldrar. (även många vuxna kommer) En timme samlas vi utanför tältet och leker, spelar fotboll och har roligt tillsammans. Sedan går vi in i tältet och har barnmöte. Där vi pratar och sjunger om Jesus. Efteråt är det gratis fika, mackor, kakor, saft och kaffe serveras.
Vill du uppleva något unikt, så välkommen på Tältkalas i Lyckeby.

Göran Olsson/Pastor

*= Torpkonferensen är en årlig, kristen konferens som äger rum på kurs- och konferensplats Torp, cirka 15 kilometer väster om Kumla några mil utanför Ärebro. Fortfarande på samma gård som den första konferensen anordnades på 1887. Konferensen samlar upp emot 15 000 besökare varje år och riktar sig till alla åldrar.

Tältkalas 2013