Underskatta aldrig en paus

Tagged With: , , ,

I måndags morse ringde väckarklockan 05.10. Jag hade bestämt att jag skulle uppleva soluppgången denna måndag morgon.

Dagen innan hade jag kollat flera väderprognoser, jodå, det skulle troligen bli bra väder. Funderat lite på plats och kom fram till att Torhamns udde var en lämplig plats att uppleva en soluppgång. Packade ner en termos med varm choklad och fixade några mackor.

Anlände till Torhamns udde och parkeringsplatsen vid skjutstationen 06.00. God tid innan soluppgången som skulle ske 06.39. Ett magisk gryningsljus låg över udden och havet, flyttfåglarna hade redan börjat sin morgonserenad. Satte mig tillrätta vid ett av de bord som finns där, tog fram min termos och en macka, sedan var det bara att invänta soluppgången.

soluppgång2Jag fascineras av soluppgångar mer än av solnedgångar. En ny dag som gryr, stillheten, uppvaknandet, ensamheten, ljuset, mörkret som flyr, det är som om livet återvänder. 06.00-09.00, tre timmar tillbringade jag på Torhamns udde och omfamnades av soluppgången och en ny dag. Blickade ut över havet som denna morgon låg helt stilla, såg de tidiga flyttfåglarna flyga förbi och solen som steg allt högre och högre över horisonten. Att sitta stilla och njuta av en soluppgång, ger tid till reflektion¬†och eftertanke. Att få uppleva en sådan soluppgång är för mig en lisa för själen, något jag mycket varmt kan rekommendera.

För mig är dessa stilla pausar livsnödvändiga. Med åren har jag inte bara förstått vitsen med dessa utan jag har också lärt mig uppskatta dem. För mig är det nödvändigt att pausa ibland för att klara av att möta vardagen. Det är så mycket som pockar på min uppmärksamhet och som vill ha min tid. Mailkorgen fylls ständigt på, sociala medier söker min uppmärksamhet, tidningar, radio och tv, människor, arbete och min kalender är allt för uppbokad.

Jag är långt ifrån ensam om att känna att tiden inte räcker till. Mitt tips till dig som upplever att dygnet har för få timmar, tag en paus.

Pianoeleven:
– Vad är det för mening med paustecken? Varför skall man sitta framför pianot och göra paus när man lika gärna kan hamra på?
Pianoläraren:
– Jo, därför att musiken alltid är skönare efter en paus.

Göran Olsson
Pastor