Upprättelse!

Skapat: av Tomas Jönsson

Varje dag har vi en morgonsamling på LP. Vi talar om hur man vill att livet ska bli och varför livet blivit som det blivit och framför allt hur man kan ta sig vidare. Vi följer ett material som heter ‚Äùvägen till livet‚Äù och som är det material som används på alla LP-behandlingshem. Där går vi igenom olika teman tex sanning, vilja och upprättelse. Under tre veckor talar vi om upprättelse. Att bli upprättad handlar om att få börja om på nytt. När något gått sönder, när något inte blivit bra behöver få förlåtelse. Men efter förlåtelsen behöver man upprättelse. Att få tröst och uppmuntran kan få den mest nedslagna människan att få hoppet och livsgnistan tillbaka. När livsgnistan kommer åter kommer också en längtan av att få uttrycka sin tacksamhet och sina känslor på olika sätt. Förvandlingen på insidan tar sig uttryck på utsidan. Människor som levt ett liv i droger och utanförskap behöver mycket stöd och uppmuntran för att få frimodighet att uttrycka sitt inre. När förändringen i hjärtat börjar kommer också förändringen i sättet att leva. Orden man talar blir annorlunda. Svordomar som förr varit en naturlig del av talet och livet känns plötsligt onaturligt och till och med obehagligt. Man vill inte längre bli förknippad med det som en gång var. Musik, kläder, språket, hälsan. Allt i livet blir förändrat i och med upprättelsen. Tankarna om mig själv blir förändrade. Jag är värdefull och älskad för den jag är.¬† Ps139:14 ‚ÄùJag tackar dig för att jag är danad så övermåttan underbart.‚Äù Det finns någon som är större och som håller världen i sin hand och bara vill mig väl. Men allt tar tid. Vi säger det ofta på LP, ‚ÄùTiden jobbar för dig.‚Äù Ju längre tiden går ju längre från det gamla kommer du och mer av livet ligger i det nya som är bra.

Tomas Jönsson
Föreståndare för LP-verksamheten
tomas.jonsson.lp@pingstkyrkankarlskrona.se

2 Responses to "Upprättelse!"
  1. irjepe skriver:

Äntligen , kan jag skriva en kommentar till dig. Var på förra LP- mötet och tyckte du talade så bra, direkt till mig och så jag förtstod. Även det du skrivit idag, visar vilken medmänsklighet du har. Tack Tomas Gud välsigne dig.

2. Louise Sundkvist skriver:

Kanonbra Tomas. Tack! Att se någon bli upprättad är ett av de största under man kan få vara med om.