Din tonåringen behöver dig

Skapat: av Louise Sundkvist
Tagged With: , , ,

Att¬†föräldrar är viktiga för¬†sina barn¬†vet¬†jag,¬†men ofta kan det kännas precis tvärtom. Råd, förmaningar och omsorg möts med suckar och oförstående blickar. ”Mamma det är ingen som tänker som du gör längre, vi lever på 2000-talet nu” eller: ”alla andra får ju det, det är bara jag som har så stränga föräldrar” får mig att undra om jag är totalt ensam¬†med mina åsikter och kristna värderingar.¬†

Jag behöver stöd och hjälp från andra föräldrar. Jag behöver få höra att jag inte är ensam, att andra föräldrar också kämpar med att vägleda sina barn i en tid när det mesta är tillåtet¬†och¬†uppmanas att¬†prövas. Det var inte bättre när jag växte upp, men kanske lite enklare. Det fanns större stöd i samhället för¬†kristna värderingar¬†än det gör nu.¬†Ändå tror jag att min¬†mamma kände sig minst¬†lika vilsen som jag gör idag.

Du är viktig för din tonåring! Din kärlek har stor betydelse. Även om det kan verka som de inte tar in eller lyssnar, är det ändå du som förälder som är den viktigaste personen i deras liv. Om du inte får höra det av dina barn nu, kommer det att komma en dag när du får det. Din tonåring behöver dig mer än du tro!

Du är också viktig för andra! Kom och dela med dig av dina erfarenheter i föräldraskapet samtidigt som du kan få råd och hjälp själv. Torsdag 26/4 18.30 i Pingstkyrkan. Vi behöver varandra, ensam är inte stark.

Louise Sundkvist
louise.sundkvist@pingstkyrkankarlskrona.se