Ingen Kalle Anka i år

Tagged With: ,

I år blir det ingen Kalle Anka! Jag syftar inte på julafton kl. 15 utan på barnverksamhetens julfest på lördag kl. 16. Nyligen fick jag nämligen fråga både från ett barn och en vuxen.
‚Äì Kommer du vara Kalle Anka i år?
Svaret är nej, jag kommer inte vara Kalle Anka i år.

För er som inte har koll på julfesterna i Pingstkyrkan Karlskrona kan jag meddela att barnrådet, sedan några år, gör en egen variant av Kalle Ankas jul, eller rättare sagt någon av de julhälsningar som förekommer på TV mellan kl. 15 & 16 på julafton. Julfesten slutar varje år med barnrådets Disneyinslag och 2010 var jag Kalle Anka. (se bild) Året innan var jag Toker i Snövit & de 7 dvärgarna och förra året hade jag en mer stillsam roll som Tomte, i Tomtens julverkstad. Just nu är jag tillsammans med barnrådet mitt uppe i förberedelserna inför årets Disneyinslag. Är du nyfiken på vad det kommer att vara, så får du hålla dig till tåls till lördag eftermiddag.

Varje år ställer vi i barnrådet frågan: – Varför gör vi detta egentligen?
Det är massa förberedelser, sys dräkter, fixas dekor, övas och så skämmer vi ut oss inför en nästan fullsatt kyrka. Varför gör man detta? Jag vet inte om det finns något vettigt svar på den frågan. Kanske är ett av svaren, att vi i barnrådet tycker innerst inne att det är ganska skoj och vi får mycket uppskattning för våra Disneyinslag.

Är det så att vi har för lite upptåg som skapar glädje och skratt i våra kyrkor? Nyligen hade vi Jonas Helgesson i kyrkan och då fylldes kyrksalen av många skratt. Min erfarenhet är att vi har alldeles för lite glädje och skratt i våra kyrkor. Att skratta är till och med biblisk. Paulus bodde hemma hos en rolig prick som hette Simon. Apg. 9:43*

Här kommer tre citat om glädje:

Glädjen är det mest tillförlitliga tecknet på Guds närvaro.
Leon Bloy

Det säkraste tecknet på att en människa är kristen är inte tro, eller ens kärlek, utan glädje.
Samuel M Shoemaker

Nog är det så, inte bara under julen utan hela året om, att den glädje du ger andra är den glädje du får åter.
John Greenleaf Whittier

Har du upplevt för lite glädje i kyrkan eller önskar du bara skratta lite? Då är du särskilt välkommen på julfesten den 1 dec. kl. 16.00. Det blir en julmusikal ‚ÄùDrömmen om jul‚Äù, vi ska dela ut 16 st biblar, julsånger och så förstås barnrådets Disneyinslag. Välkommen att glädjas tillsammans med oss.

Göran Olsson
goran.olsson@pingstkyrkankarlskrona.se

¬†*Apg. 9:43 Petrus stannade någon tid i Joppe hos Simon, en garvare.