Jag väljer kärleken!

Denna vecka går i kärlekens tecken. Alla hjärtans dag och allt vad det nu innebär.¬†Det enklaste vore att lägga kärleken åt sidan, för så fort du älskar någon riskerar du att bli sårad. Sår som tar lång tid att läka, om det ens går att helt läka ett sårat hjärta. Men ändå är det många som väljer kärleken. Jag väljer kärleken!

Kärlek måste vårdas ömt. När jag och min fru valde att gifta oss i augusti 1985, beslöt vi oss för att vårda vår kärlek, vår relation. Ända sedan dess har vi på olika sätt kontinuerligt vårdat vårt äktenskap. Som par har vi gått igenom många prövningar tillsammans. Äktenskapet är inte en enkel resa. Det kostar på att skapa ett hem, att förena olika traditioner och vanor, att bilda familj, uppfostra barn, odla relationer, bejaka varandras intressen, flytta, söka jobb, åka på semester, byta gardiner, betala räkningar, besöka släktingar‚Ķ listan är lång på vilka prövningar som kan finnas i ett äktenskap. Jag väljer kärleken!

Nyligen såg vi tillsammans två filmer om kärlek och relationer för de som är 60+. Själva har vi några år kvar till femtio, men vårt äktenskap fyller i höst 28 år. Filmen Hope Springs handlar om ett par som är 60+ och firar 31 år som gifta, där kärleken låga falnat. För att rädda kärleken åker de på intensivkurs i parterapi. Ett ganska lågmält drama med en del humor. Det äkta paret spelas av Meryl Streep och Tommy Lee Jones. Kärlek som prövas.

Den andra filmen heter Hotell Marigold. En grupp engelska pensionärer lockas att få åldras på Hotell Marigold i det färgrika Indien. Det är den milda nyblivna änkan Evelyn, den bittra Muriel, domaren Graham som vuxit upp i Indien, det äkta paret Jean och Douglas, vars relation svalnat, den åldrade Norman och mormor Madge som har tröttnat på barnbarnen där hemma. De råkar alla ut för en rad bekymmer som de tacklar var och en på sitt sätt. Drömmar, relationer och kärlek som formas i en ny framtid.

Lever du i en relation, kan jag varmt rekommendera att ni tillsammans ser dessa båda ‚Äùmå bra‚Äù filmer, om kärlek, äktenskap, vänskap och relationer. Jag väljer kärleken, inte bara på alla hjärtans dag (14/2) utan varje dag, varje vecka, varje månad, varje år. Kärleken är inte i första hand en känsla, utan ett val vi ställs inför varje dag, vad väljer du?

Göran Olsson