Mobilregler

I går läste jag om Janell Burley Hofman i Massachusetts i USA, mamma till fem barn. Precis som många andra barn så önskade sig hennes en mobiltelefon. Det var Gregory, 13 år, som skulle få sin första iPhone. Men för att han skulle kunna få en iPhone var sonen tvungen att acceptera de krav som hans mamma satte, arton krav. Här är kraven, publicerade i tidningen Dagen 5/2 2013:

1. Det är min telefon. Jag köpte den och betalade den. Jag lånar den till dig. Är inte jag bäst?
2. Jag kan alltid lösenordet.
3. Svara när det ringer. Var artig. Strunta aldrig någonsin i ett samtal om det står ‚Äùmamma‚Äù eller ‚Äùpappa‚Äù på skärmen.
4. Ge telefonen till dina föräldrar efter 19.30 varje kväll du går i skolan och varje helg vid 21. Den stängs då av för natten för att öppnas igen klockan 7.30. Om du inte kan tänka dig att ringa en fast telefon där någons föräldrar kan svara, ring inte alls och skicka inte sms. Respektera andra familjer på samma sätt som vi vill bli respekterade.
5. Den följer dig inte till skolan. Prata i stället för att skicka sms. Det är kunskap du har användning för hela livet.
6. Om den ramlar ned i toaletten, slår i backen eller bara försvinner så är det du som är ansvarig för att den blir lagad. Klipp gräsmattan, spara pengar som du får i födelsedagspresent. Var beredd på att det händer.
7. Använd inte tekniken för att lura och bedra. Såra inte med det du säger. Var en god vän.
8. Använd inte den här apparaten för att säga något du inte kan säga öga mot öga.
9. Använd den inte för att säga något du inte skulle säga högt när föräldrar finns nära. Censurera dig själv.
10. Porr är förbjudet. Leta på nätet bara efter sådant som du kan dela med mig. Har du en fråga ställ den till en person ‚Äì helst till mig eller din pappa.
11. Stäng av den eller sätt den på ljudlöst när du är på offentlig plats eller när du samtalar med någon annan. Du är inte oförskämd, låt inte telefonen förändra det.
12. Skicka inte och ta emot bilder av könsdelar. Skratta inte åt sådant. En dag kommer du att känna dig frestad att göra det trots din intelligens, men det är riskfyllt och alltid en dålig idé. Det är mycket svårt att bli av med ett dåligt rykte.
13. Ta inte miljontals bilder och videor. Lev i stället och låt upplevelserna finnas i ditt minne för evigt.
14. Lämna din telefon hemma ibland, den är ingen förlängning av dig. Lär dig leva utan den och låt inte rädslan att missa något styra dig.
15. Ladda ned musik. Din generation har tillgång till musik som ingen tidigare generation, ta vara på det och vidga din horisont.
16. Spela spel som utmanar din hjärna då och då.
17. Se dig omkring. Titta ut genom fönstret. Lyssna på fåglarna. Promenera. Fundera utan att googla.
18. Du kommer att ställa till det. Då tar jag ifrån dig telefonen och vi får sitta ned och prata. Vi får börja om igen. Du och jag vi lär oss hela tiden något nytt. Jag är i ditt lag. Vi gör det här tillsammans.

Kanske kan dessa regler vara till hjälp för er föräldrar som har barn som önskar sig eller har en mobiltelefon. Många av reglerna kan vi nog alla ta till oss som använder mobiltelefoner dagligen.

Janell Burley Hofman publicerade telefonkraven på sin blogg.
www.janellburleyhofmann.com/gregorys-iphone-contract

Göran Olsson