Nyhemsveckan – Sveriges största andliga folkfest!?

Tagged With: ,

I helgen som gick hade jag förmånen att få vara på ungdomshelgen på Nyhem. Där mötte jag tusentals ungdomar, mitt i den västgötska skogen utanför Mullsjö. I en fullsatt sporthall fick vi lyssna till god och inspirerande undervisning av Dave & Abs Niblock och Mikael Hallenius, sjunga lovsång under ledning av det eminenta lovsångsteamet Ichtus. Men kanske var det Sarah Kellys livsberättelse som berörde mest. Hur hon klarade sig igenom sju års misshandel inom äktenskapet genom att sjunga lovsång. Utan stöd från familj, pastor eller församling höll hon fast vid sin tro på en Gud som finns närvarande, mitt i ett kompakt mörker. En mycket naken livsberättelse som grep tag i mitt hjärta.

Jag berördes också över alla dessa tusentals ungdomar som valde att tillbringa helgen på Nyhem. En överlåtelse och hängivenhet som gläder en gamling som jag. Tänk om alla åldrar kunde visa samma överlåtelse och hängivenhet som dessa ungdomar, de är verkligen förebilder för oss andra.
Skrattade gjorde jag mest under Pingst Ungs galakväll, där vi bland annat fick se en underbar parodi på Pelle Hörnmark.

Men om det verkligen var Sveriges största andliga folkfest, nja jag vet inte‚Ķ

Nu väntar en helg av midsommarfirande här i Blekinge. Konferens på Hasslö och gudstjänst här i Karlskrona på söndag, sedan är det semester för min del.

Änskar alla bloggläsare en härlig sommar

Göran Olsson
Pastor