Samtal om livet på Secondhand

Gjorde en runda på Secondhand idag. Väl där träffade jag riktiga ‚Äùtungviktare‚Äù, inköparna. De brukar vara där nästan varje lördag för att scanna av butiken, söka efter dyrgripar, som säljs billigt. Roliga gubbar det, som jag blivit bekant med.

Träffade också en helt ny volontär. Sådant händer hela tiden. Folk vill vara med och hjälpa till. Det finns alltså fortfarande hopp. Tänker då inte främst på Pingstkyrkans behov av volontärer utan på vårt samhälle. Så länge folk kan tänka sig att göra en god sak utan tanke på egen vinst finns det hopp.

Satte mig ner i en mjuk gammal fåtölj med kaffekoppen i högsta hugg. Gott. Kaffet smakar riktigt gott. En fralla och en liten kolakaka också. Under tiden som kaffet rinner genom strupen kommer en och annan och vill prata, inte bara om gamla möbler som får nya ägare utan mer om livet, hälsan och döden och evigheten.

Secondhands Café 2 är en utmärkt mötesplats för prat om antikviteter och de allra djupaste frågorna. Det är bra och naturligt tänker jag. Dricker upp och fyller på. Hejar lite på några andra och går vidare.