Stöd till syriska flyktingar

DSC_1673TACK för det fantastiska stöd på 50 000 kr som ni bidrog med till de syriska flyktingarna i Irbid, norra Jordanien. Totalt fick vi in 95 000 kr och allt kom fram till vår samarbetspartner, Arab Center for Consulting/AWT. De tillsammans med en Babtistkyrka i Irbid hade förberett kartonger med förnödenheter som mat och blöjor. Varje kartong värd ca 300 kr. Pengarna kommer också att användas till mediciner till behövande.

DSC_1692Vi gav dom full rätt att använda pengarna till allt det som fattas. En del hade inte ens vatten. Vi fick höra om affärer som är nerbrända, bröder som är dödade av bomber, fruar som saknar sina män, man vet inte om de lever eller är döda. I en av lägenheterna vi besökte bodde det 23 personer i ett rum. En pappa som berättade om tortyren han fått utstå… Barnen satt gärna tätt intill och ville bli kramade. Det blev mycket skratt och mycket tårar. Vilka människoöden.

DSC_1701Mitt hjärta är fullt av medlidande och barmhärtighet för dem vi mött denna veckan. Människor i oerhörd nöd och det vi gjorde kändes som en liten droppe i havet. ”Vi är så glada att ni ville komma och hälsa på oss. Ingen har tagit sig den tiden med oss” ”dina tårar värmer”. Två röster från två muslimska syriska män i flyktingboendet.

Jag har mycket att smälta. Mycket intryck och avtryck som dessa människor gjorde i mitt liv. Frågan är naturligtvis, kan vi göra något mer? Innan sommaren räknar man med 1 miljon flyktingar i Jordanien.

Tack för att ni var med och bidrog till en bättre värld för dessa flyktingar. Med de pengar ni bidrog kan de hjälpa 167 familjer!

PageLines- SecondHandapr13rapportslide720x400.jpgVarma hälsningar
Anne Collén