Stolt pastor

Tagged With: , , ,

Det är inte utan att jag känner mig lite stolt som pastor. Jag var med ett gäng ungdomar från Karlskrona till ungdomshelgen på Nyhem. Vi fick uppleva det härliga Nyhemsvädret med sol och ösregn, men också många välsignade möten och samlingar.

För egen del blev det även några oväntade möten med andra ungdomar. Utanför Nyhemshallen möter jag en kille som säger: – Kommer du ihåg att du hade mig på VIPS?
(VIPS är en barngrupp för låg- och mellanstadiet i pingstförsamlingen i Ärebro där jag jobbade 99-09.) Något bekant var det med hans utseende men jag kunde inte minnas hans namn. Han presenterade sig och sa att han läste på en ort i norra Sverige och gick till en församling där ibland.

På lördagskvällen hade Pingst Ung en gala, där bandet HANSAM spelade. Bandet spelar funkiga melodier och svängig rap med fullt ös och mycket glädje. Kolla in länken från konserten i Nyhemshallen(16 juni, Nattmöte Pingst ung galan), ca 1 timme in drar HANSAM igång för fullt. Klicka här

Bandet består av åtta killar och en tjej som kommer från Stockholm & Ärebro. Precis som killen jag mötte utanför hallen, gick fyra av grabbarna i VIPS-gruppen i Ärebro. Nu turnerar de runt i Sverige och sjunger texter om deras personliga tro på Jesus. Jag är imponerad & stolt.

Som krydda på allt detta fick VIPS-gruppen i Ärebro, nu under ledning av min eminenta efterträdare Pernilla Åkesson, Pingst Ungs Pionjärpris på 10,000 kr och en fin pokal.

Trots att jag flyttade från Ärebro för snart tre år sedan, finns fortfarande dessa VIPS-barn kvar i mitt hjärta. Och jag kan bara erkänna att i helgen kände jag mig stolt och tacksam över att ha fått tjäna i Ärebro som pastor. Jag önskar alla dessa VIPS-barn, både tidigare, nuvarande och kommande Guds rika välsignelse.

Göran Olsson